Nidra Yoga

De geest*Nidra

Yoga Nidra: een begeleide reis naar een diepe staat van ontspanning. Nidra is een bewezen manier om boven emotioneel, lichamelijk of spiritueel leiden uit te stijgen

Typische effecten

De meest gemakkelijk waarneembaar effect van de Yoga Nidra praktijk is het zeer diepe ontspanning van het zenuwstelsel en de genezing van het lichaam doordat het de rest en laad het ontbreekt meestal in onze al te drukke levensstijl. Yoga Nidra is klinisch aangetoond dat een van de meest krachtige methoden om deze toestand van diepe ontspanning en sedatie zonder het gebruik van chemische agentia bereiken zoals aangetoond in diverse klinische onderzoeken zowel in de VS (Menninger Foundation onderzoek in de jaren 1970, en verschillende wetenschappelijke experimenten in Kopenhagen, werden Denemarken) Brain scans gebruikt om te observeren en bestuderen van de veranderingen die optreden tijdens en na de praktijk met verrassende resultaten. Gewone slaap (die de meesten van ons zijn meestal chronisch beroofd van in voldoende hoeveelheden) is niet ontspanning, voor spanningen kunnen niet altijd volledig worden opgelost in gewone slaap, in feite denken van het bedrag van rust voel je je in een nacht waar je moest omgaan met onaangename of vol actie dromen.

Yoga Nidra is kwalitatief anders, zoals de naam al impliceert, slaap en ontspanning. Het is een ‘slaap’ waar we onszelf trainen om te verminderen en de stress lasten te elimineren en triggers vanuit de psych om meer gelukzalige staat van bewustzijn te bereiken, een ontspanningsruimte veel intenser dan je kunt bereiken met de “gewone” slaap met enkele opmerkelijke extra kant voordelen. Er zijn aanwijzingen dat een uur Nidra gelijk enkele uren gewone slaap.

Yoga richt zich op de geest door het onderwijs van je te concentreren op specifieke delen van het lichaam.  Bijvoorbeeld, kan u gevraagd worden door de doccent om diep concentreren op uw rug, of laat je geest gaan en je lichaam wegzakken in de grond.  Dit bewustzijn houdt de geest-lichaam verbinding scherp en heeft veel tijd niet toe voor externe chatter (zoals zorgen te maken over wat je gaat voor het diner of de presentatie op het kantoor dat je je voorbereidt op).  In plaats daarvan ligt de focus intern, tussen je hoofd en je lichaam.  Een voorbeeld hiervan is savasana (het lijk pose). Tijdens savasana, lig je op je rug liggen met je ogen dicht en laat je hele lichaam zinken in de grond.  Het idee is om niet te vechten alle gedachten die je hebt, maar om hen te laten komen en gaan, terwijl de instructeur leidt u door middel van visuele beelden om u te helpen focussen op hoe je spieren voelen.  Het resultaat is te drijven in een rustige, kalme en ontspannen staat.  Savasana is over het algemeen de laatste pose van een yoga-sessie voor de uiteindelijke zingen en / of ademhalingsoefeningen.