Yin Yoga flow

In een yin yoga flow les worden de yinhoudingen  (waar je zo’n 3 tot 5 minuten in blijft) afgewisseld met zachte dynamische houdingen. Doordat er ook een yang-element zit in de les, kan het makkelijker zijn om in de yinhoudingen ontspanning te vinden. Ondanks het yang element, blijft het een zachte les waarin het meditatieve aspect een grote rol speelt. Yin yoga flow biedt een fijne overgang tussen activiteit en rust (en visa versa) zowel aan het begin van de avond als bij de start van de dag. Yin houdingen worden zowel voor langere tijd aangehouden als in een zachte flow aangeboden. De aandacht blijft gericht op de lichamelijke sensaties en reacties vanuit de geest. Yin yoga met een vleugje yang. In bovenstaande lessen beginnen we de les met 20 minuten Yin Yoga.
Yin Yoga richt zich op de dieper gelegen structuren van het lichaam: het bindweefsel. Elke yin houding die je aanneemt doe je met ontspannen spieren, hou je gedurende langere tijd aan (3-5 minuten) en zonder te bewegen. Deze manier van oefenen vraagt een grote hoeveelheid aandacht en concentratie: ‘mindfulness in action’. Je neemt van binnenuit waar (voelen) dat wat er is,  zonder daar meteen op te reageren. Deze vorm van yoga brengt een diepe innerlijke rust. Het geeft ruimte in je lichaam én in je brein!
Yin Yoga is uitermate geschikt om de dag mee af te sluiten en het lichaam gereed te maken voor de nacht.  Yin Yoga is een rustige vorm van Yoga waarbij je wat langer in de houding blijft. Eventuele ongemakken die je ondervindt omdat je de houding wat langer vast houdt worden ondersteund met de adem en adembeweging. In de Yin Yoga wordt spierspanning losgelaten die niet nodig is op dat moment. Wel wordt er voor gezorgd dat er niet wordt gehangen in de houding. Het gaat om rustig openen, rustig ruimte bieden. Yin Yoga is een welkome afwisseling. Elke Yin sessie wordt afgesloten met stabiliserende oefeningen voor het bekken en de onderrug, daarna volgt de eindontspanning

open en soepel moeten zijn. Yin yoga richt zich op deze gebieden en heeft, doordat je geruime tijd in iedere houding blijft, een diepe werking op het lichaam. Het is een langzame oefening (houding)met verzachtende, vrouwelijke (yin) energie. Hierdoor is deze houding een mooie aanvulling op dynamische yogastijlen, die veelal een yang (mannelijke) energie hebben. Yin yoga helpt je nieuwe dieptes te bereiken in je houding een groter bereik in je bewegingen en een vrijere stroom van energie. Yin Yoga is ontwikkeld door Paul Grilley en Sarah Powers. Het is een combinatie van Hatha Yoga, de meridianenleer van de Chinese geneeskunde, Taoistische filosofie en Boeddhistische meditatietechnieken. Yin Yoga heeft een positieve werking op je organen, immuunsysteem, spieren en gewrichten. In deze les worden alle houdingen 3-5 minuten volgehouden, waarbij de spieren minder sterk worden aangespannen zodat het bindweefsel van het lichaam gestimuleerd wordt. Yin Yoga is heel goed te combineren met meer krachtige (Yang) yogavormen als ashtanga, anusara, vinyasa etc.

Easy Flow Yoga is een vorm van Hatha Yoga. Hier worden vloeiende series afgewisseld met asana’s die wat langer worden aangehouden zodat deze dieper in kunnen werken. De adem is een belangrijk aspect hierin. Yin – Yang en inspanning – ontspanning. Deze rustige yogales die geschikt is voor alle niveaus en lichaam en geest weer in een natuurlijke balans brengt.